Novinky Zpět

I BOZP v administrativě má svá rizika

16. 9. 2015
Zpět

Ač to na první pohled není úplně zjevné, tak i lidé, kteří pracují v kanceláři, jsou ohroženi (a to mnoha faktory), a proto je i v tomto případě nutné dodržovat pravidla bezpečnosti práce a vytvořit příjemné a bezpečné pracovní prostředí. V tomto článku se seznámíte s hlavními zásadami BOZP v administrativě, které platí jak pro kanceláře s jedním pracovníkem, tak pro open space kanceláře s bezpočtem zaměstnanců.

1. Bezpečnost celé budovy

Nejdůležitější je myslet na komplexně a analyzovat rizika BOZP nejprve z pohledu globálního a teprve poté řešit věci detailně. Pokud máte zaměstnance pouze v administrativě, předpokládá se, že budete pro ně potřebovat vhodný prostor. Ti šťastnější mají prostory vlastní, ti méně šťastní využijí možnost pronájmu. Každopádně obě varianty musí splňovat základní předpoklady budovy, která bude bezpečná nejen pro zaměstnance, ale například i pro návštěvy.

Řešení problematiky BOZP a PO z pohledu nemovitosti má obvykle na starosti majitel budovy, přičemž nájemce je povinen tyto věci akceptovat a z pohledu svého kontrolovat. Nájemce pak dále řeší své povinnosti zaměstnavatele spojené s výkonem své vlastní činnosti.

V rámci BOZP budovy se nejčastěji řeší věci typu bezpečnost na schodištích a s tím spojená vhodná obuv zaměstnanců, nebezpečí pádu osob do hloubky, vhodné značení prosklených ploch apod. Z pohledu požární ochrany jsou to pak vhodné a dostatečné prvky požární ochrany, volné únikové cesty, bezpečnostní značení a informovanost osob v rámci evakuace.

2. Pravidla pro zajištění kvalitního pracovního prostředí

Přestože to na první pohled nevypadá, i administrativní práce vyžadují velké soustředění, a proto by v místnosti neměly být žádné rušivé elementy.

Míra hluku

Na výkon i na zdravotní stav má vliv míra hluku. V kanceláři je nutné regulovat míru hlasitosti – měla by se držet pod hladinou 45 dB. Současně je třeba dbát na snížení doby dozvuku – její hodnota by neměla překročit 0,75 s. Pozor je třeba dát i na hluk, který vydávají přístroje, musí se držet pod 35 dB. Každý administrativní pracovník vnímá hladinu hluku jinak. Někomu nevadí pracovat ve velké otevřené kanceláři s mnoha hovořícími lidmi, někdo dokáže pracovat pouze v klidném a tichém prostředí. Zaměstnavatel by tak měl vyjít vstříc individuálním potřebám zaměstnanců a nechat je například používat sluchátka, do kterých si pustí vlastní hudbu.

Světelné podmínky

V kanceláři musí být zajištěny dobré světelné podmínky. Nepodceňujte však dostatek denního světla, které je pro člověka nejpřirozenější a nejméně namáhá oči. Pro osvětlení pracovních ploch platí, že by se intenzita světla měla pohybovat v rozmezí 200 až 500 luxů. Světelné zdroje by neměly blikat ani bzučet.

Čerstvý vzduch

Zajištěn musí být i dostatečný přísun čerstvého vzduchu. Výměna vzduchu by se měla řídit pravidlem: 50 m3/hod na jednoho pracovníka přičemž rychlost proudění by neměla přesáhnout 0,15 m/s. Pozor na vlhkost vzduchu – ta musí být držena v limitech 40 až 70 %.

Co se týče teploty vzduchu v místnosti, neměla by překročit 28 °C a být nižší než 20 °C. Vzduch by měl být čistý – bez pachů a prachu. Pomoci k tomu mohou čističky vzduchu nebo řízená podtlaková ventilace.

Teplota

Neméně důležitým faktorem je teplota v kanceláři. Jelikož žijeme v mírném podnebném pásmu, obyčejně nás trápí spíše zima než horko. Letos to však bylo především horko. Zejména kanceláře bez klimatizace kde teplota stoupne na 27°C jsou pro práci nevyhovující. Povolené limity na jednotlivých pracovištích najdete v nařízení vlády č. 93/2012 Sb.

Rozmístění nábytku

Na výkon a BOZP má vliv i rozmístění nábytku v kanceláři. Ten by měl být účelný a nábytek by neměl pracovníky omezovat v pohybu. Je lepší volit nábytek účelový a s jeho množstvím to nepřehánět. Nevhodně umístěný nábytek může vést k úrazu. Zaměstnance je třeba poučit o správném používání nábytku. Nemělo by například docházet k tomu, že skříně či šuplíky zůstávaly otevřené.

3. Zásady zdravého sezení - ergonomie

Administrativní práce se vykonává vsedě, proto je z hlediska bezpečnosti práce nutné zajistit, aby pracovníci seděli pohodlně – což znamená zdravě a bezpečně. Základem je kvalitní kancelářská židle nebo křeslo. Ta by měla mít ergonomicky tvarovaný sedák a opěrku zad. U židle musí jít nastavit výška. Výškově nastavitelné by měly být i opěrky pro ruce. Důležitým prvkem je podvozek – lepší jsou židle s kolečky, které umožňují i pohyb. Pamatujte ale, že sebelepší židle vám nepomůže, pokud na ni budete sedět zkrouceni jako paragraf

Jak správně sedět?

Při práci u počítače byste měli sedět tak, že:

Potřebujete poradit?

Od toho jsme tu přeci my. Poradíme vám, jak správně vyřešit všechny vaše zákonné povinnosti zaměstnavatele z pohledu BOZP, na co si máte dát pozor, na co máte nárok nebo naopak co je vaší povinností. Odborně proškolíme vaše zaměstnance či provedeme vstupní audit BOZP, při kterém odhalíme potenciální rizika. Stačí zaslat vyplnit poptávkový formulář nebo zaslat email uvedený v kontaktech.

CRDR s.r.o.

BOZP v administrativě
Naši nejvýznamnější klienti
Aqua Angels Aranea Beko Benu lékárny Bode Panzer Kuoni group Omron Photon Energy Saunia Swardman Twisto Zonky Inloop eMan Cyient EYElevel Fuji Koyo Klosterfrau Adacta Bosal Nonstop recruiment Pharm Olam Pietro Filipi Potrefená husa Profimedia Subway Unileasing VZP Vistra Parfums Žabka ITW Globa Load Control Arthur D. Litte Creative Dock Samsonite Remax Proximity PSJ Invest Savencia Le Premier Kiwi webhelp Divadlo Archa Auffer design AVL ISIC Linde STOPKA - exclusive living Wegg Go STRV PSA traiding Hudson Eurowag Crown Worldwide CIEE SnapShot Digi TV Monet plus Baumax Národní galerie Top Estates Rebuy Stars Ferring pharmaceuticals Apogeo Newe Elektrony.cz První klubová ZZMV Knihy Dobrovský HACH Komora KHK Julius Meinl Manuel caffé Next.cz Primeros 4Finance hotel Hilton Topmonks Starez sport Bohemia Soft Náš grunt Nestlé Bulovka Lukoil Helika Tutor Top Vision Tarsago dTest AXA CBRE Česká poštaDáme jídlo Ferratum Loccitane Meopta PPAS Raiff Allianz sport5 Tesco Crescon Pevonia botanica Schrack Speed CarsBis Group B-Tech Ergo Eurest IAC Nový prostor Orion Pharma UE.cz Ulož.to Ústav fyziky Zoot Codeco Konsepti MSA Albatros Arena Hermes Parexel Surftrip Junker lunchtime.cz Lumen Huck rohlik.cz Korona RWE Berlitz PLA Crediton Casale Project Philip Morris Operátor ICT
Ověřit reference