Ergonomii pracoviště začíná být v posledních letech čím dál tím více akcentovaným aspektem bezpečnosti práce. Děje se tak zejména díky přesnějším statistikám domácích i celoevropských organizací bezpečnosti práce, které nyní přesněji a přehledněji evidují jednotlivé druhy trvalých následků, které souvisejí přímo s výkonem dané profese. Kancelářská práce byla donedávna sledována spíše pomálu, nicméně stále se množící případy chronických obtíží pohybového aparátu přinutily profesní organizace dohlížející na bezpečnost práce zabývat se riziky vzniku těchto trvalých následků.
V současné době tak existuje velké množství doporučení a metodik, jakým způsobem uvažovat o ergonomii kancelářské práce tak, aby se účinně předcházelo možným zdravotním komplikacím, a proto jsme se rozhodli vám přinést pár tipů, které vám mohou pomoci při návrhu uspořádání pracovních míst ve vaší kanceláři.
Na tomto kousku nábytku stráví váš zaměstnanec velké množství času, a pokud tento čas nemají zkrátit obtíže s krční páteří či s bolestmi zad, je důležité se postarat o správné nastavení židle. To provedete pomocí sledování tří základních bodů, a sice opěry zad, podpory rukou a výšky sedu. Záda musí být podepřena hlavně ve spodní části, ale pouze do té míry, aby zaměstnanec necítil přílišný tlak na zadní stranu nohou. Ruce by pak měly být podepřené v přirozené poloze, nejčastěji to bývá pravý úhel, nicméně je vhodné, aby si optimální polohu rukou našel zaměstnanec sám. Optimální výšku sedu získáte tehdy, když jsou chodidla plně opřená o zem a stále zbývá dostatečná vzdálenost od desky stolu.
Dlouhodobá práce s myší a klávesnicí významně zvětšuje rizika vzniku karpálního tunelu a dalších chorob pohybového aparátu, které mohou v důsledku vyřadit z činnosti vašeho zaměstnance až na měsíce, proto je vhodné věnovat ergonomii myši a klávesnice dostatečnou pozornost. Klávesnice a myš by měly být dosažitelné, i když jsou ruce v souběžné poloze s deskou stolu či podlahou opřené o opěrky židle. Volně umístěné zápěstí je možné také podepřít pomocí ergonomické podložky.
Ideální poloha pro myš je hned vedle klávesnice, ne příliš daleko, ani ne příliš blízko, aby se zaměstnanec při práci s myší neopíral zápěstím o okraj stolu. Pokud máte pocit, že má zaměstnanec příliš málo prostoru pro práci s myší, doporučíme poohlédnout se po ergonomické myši, která i v malém prostoru umožní výrazně větší pohyblivost a tím zabraňuje vzniku chorob pohybového aparátu.
Vrchní okraj monitoru by se měl nacházet těsně pod výškou očí ve vzdálenosti, kdy se jej zaměstnanec dotkne maximálně konečky prstů při plně natažené ruce. Pokud se Vaši lidé častěji zabývají opisováním či vypisováním z nejrůznějších dokumentů pořiďte jim držák na dokumenty, který umístíte mezi klávesnici a monitor.
Celodenní sledování monitoru má krom ergonomických aspektů ještě poměrně negativní vliv na citlivost a zaostřovací schopnost očí, proto většina odborníků na bezpečnou práci v kanceláři doporučuje tzv. pravidlo 20-20-20, tedy každých minut odhlédnout od monitoru a soustředit se po minimálně 20 sekund na objekt, který je vzdálen minimálně 20 stop, tedy přibližně 7 metrů od místa, kde zaměstnanec sedí.
Pokud vaši zaměstnanci používají delší dobu telefon, je vhodné jim pořídit tzv. headsety, tedy spojený mikrofon se sluchátky, které se umisťují přímo na hlavu. Za delší dobu je většinou považováno více než 2 hodiny denně. Mezi další prvky, které mohou usnadnit práci vašim zaměstnancům, pak patří protiskluzová úprava podlah či naopak umístění plastových desek pod kancelářské židle, které usnadňují jejich pohyb.
Jak dokázaly četné výzkumy, investice do ergonomie pracoviště mají obvykle několikanásobnou návratnost v horizontu několika let, proto je vhodné se jim věnovat se zvýšenou pozorností. Ke správnému nastavení ergonomických faktorů vašeho pracoviště vám postačí jednoduchý proces evaluace a sledování v kombinaci s pohovorem s vašimi zaměstnanci, kteří vám mohou prozradit, kde je možné v rámci ergonomie celkově zlepšit jejich pohodlí a efektivitu jejich práce. O ergonomických faktorech je vhodné též rozvažovat při sestavování vnitřních směrnic bezpečnosti práce. Úplně vám v takovém případě postačí příprava vhodného checklistu, který bude vycházet z typizovaného pracovního místa, a který použijete při přípravách dalších pracovních kapacit.
BOZP.cz
Vyberte ze seznamu:
● Jsem zaměstnavatel
● Jsem živnostník (mám-li zaměstnance)
● Jsem majitel objektu
● Jsem developer/investor