Poslanci České republiky schválili dne 14. 4. 2021 novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích. Hlavním cílem této legislativní úpravy je zvýšení bezpečnosti a ochrany cyklistů na veřejných komunikacích, a to zejména při jejich předjíždění autem. Co konkrétně bude muset řidič motorového vozidla v souvislosti s předjížděním jízdních kol dodržovat? Přečtěte si kompletní přehled.
Obsah článku:
Pro celou řadu řidičů aut představuje řidič jízdního kola, tedy cyklista, nebezpečnou překážku na silnici. Někteří z nich by dokonce jízdní kola na silnici úplně zakázali. Vypovídají o tom některá agresivní videa, kdy řidič auta ohrožuje cyklistu. Narazíte ale i na videa, kdy se naopak cyklista chová nepředvídatelně nebo si dokonce myslí, že veřejná komunikace patří jen jemu. Takových videí je na internetu opravdu velké množství.
Řidiči automobilů by si měli uvědomit, že agresivním jednáním mohou ohrozit život cyklisty. Cyklisté by si zase měli uvědomit, že nejsou nesmrtelní a měli by přizpůsobit své chování v provozu tak, aby neohrožovali ostatní účastníky provozu a hlavně svůj život. Cyklista je totiž na silnici velmi zranitelný a následky při srážce s motorovým vozidlem bývají často fatální.
Z dlouhodobých statistik je zřejmé, že bezpečnost cyklistů na silnicích se zlepšuje. Zde je přehled některých nejdůležitějších dat.
Zdroj: Besip a Ředitelství služby dopravní policie ČR
Klíčový dokument: Cyklisté. Dílčí cíl Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011-2020
I přesto, že z dlouhodobého hlediska se počet úmrtí cyklistů na silnicích daří snižovat, je snahou stále pokračovat ve zvyšování bezpečnosti provozu, podpoře cyklistiky a kultivaci vztahů mezi motoristy a cyklisty. Důkazem je i to, že od 1. července 2021 začnou platit nová pravidla silničního provozu týkající se předjíždění cyklistů autem.
Každý řidič jistě ví, že povinnost neohrozit cyklistu při předjíždění platí již řadu let. Už málokdo ale ví, že boční odstup při předjíždění se počítá až když dojde k dopravní nehodě s fatálními následky, tedy úmrtím.
Nyní po novele zákona bude vzdálenost bočního odstupu známa předem, což by mělo nehodám nejen předcházet, ale také jednodušeji postihovat ty, kteří tuto ochrannou zónu naruší a způsobí dopravní nehodu s cyklistou. Nejedná se tedy o novou povinnost řidiče motorového vozidla, ale pouze o upřesnění bočního odstupu, který má umožnit lepší vymahatelnost zákona.
Jede-li řidič motorového vozidla po vozovce, na které je povoleno předjíždět ostatní účastníky provozu, tedy tam, kde je přerušovaná čára a nejede v protisměru jiný účastník provozu, je jasné, že může ostatní předjíždět. Co má ale udělat řidič v případě, když před ním jede cyklista a na silnici je plná čára, která nařizuje zákaz předjíždění?
Pravidla silničního provozu říkají, že plnou čáru nesmí překročit auto ani jeho náklad. Předjíždění na plné čáře je možné pouze u několika málo výjimek:
Předjíždění cyklisty autem přes plnou čáru nespadá do výjimek a je tak zakázáno! Můžete ale narazit na dodatkovou značku, která umožňuje v daném úseku předjíždění pomalu jedoucích vozidel.
Měli byste vědět, že někteří řidiči považují cyklistu za překážku a často tak argumentují výjimku při předjíždění přes plnou čáru. Je to omyl, protože cyklista není překážka na silnici, ale účastník silničního provozu.
Nastává ale také otázka, jak se zachovat, když narazíte na cyklistu v úseku, kde je plná čára a zároveň také dostatek místa na předjíždění.
Pamatujte si, že při předjíždění cyklisty nikdy nesmíte překročit plnou čáru!
Vyberte ze seznamu:
● Jsem zaměstnavatel
● Jsem živnostník (mám-li zaměstnance)
● Jsem majitel objektu
● Jsem developer/investor