Zaměstnavatel je povinen zaměstnancům a dalším osobám pohybujícím se na pracovišti, zajišťovat bezpečnost a ochranu zdraví při práci (BOZP), a to s ohledem na rizika ohrožující jejich život a zdraví.
Zaměstnavatel musí trvale zajišťovat bezpečné pracovní prostředí, a to jak pro sebe, své zaměstnance, tak i pro ostatní osoby na pracovišti.
Součástí prevence rizik je i opatření k jejich předcházení. Prevence rizik není nic jiného než soubor opatření, vyplývající z právních a jiných předpisů BOZP, jehož cílem je rizikům předcházet, odstraňovat je, nebo alespoň minimalizovat.
Součástí povinností zaměstnavatele je trvalé vyhledávání všech nebezpečných činitelů, které vyplývají z výkonu pracovních činností a pracovního prostředí.
Na základě zjištěných skutečností zaměstnavatel rizika zhodnotí a přijme vhodné opatření. K tomuto účelu nejčastěji slouží interní dokument organizace s názvem Registr rizik. Ten je trvale aktualizován dle činností, které se na pracovišti nacházejí. Každá změna činnosti s sebou nese příslušné riziko, které je potřeba identifikovat, ohodnotit a přijmout vhodné opatření pro jeho eliminaci.
Přečtěte si také články Registr rizik – nezastupitelný pomocník při prevenci nebo Aktualizujete pravidelně registr rizik? Pokud ne, máte problém
Související pojmy:
► BOZP
► Registr rizik
Vyberte ze seznamu:
● Jsem zaměstnavatel
● Jsem živnostník (mám-li zaměstnance)
● Jsem majitel objektu
● Jsem developer/investor