Jste provozovatel vysokozdvižných vozíků? A víte, jaké máte povinnosti týkající se BOZP? Nebo jste obsluhující či řidič VZV a neste si jisti, jak se chovat při práci bezpečně? Přečtěte si tento článek, kde detailně popisujeme rizika, nejčastější porušování bezpečnostních pravidel, povinnosti provozovatele, ale také pravidla bezpečné práce s vysokozdvižným vozíkem.
Rizika při práci s VZV
Podle statistik Státního úřadu inspekce práce se stane při práci s vysokozdvižným vozíkem jeden smrtelný a zhruba třicet závažných pracovních úrazů. Nejčastější příčinou těchto úrazů je:
- převrácení VZV
- přimáčknutí, sražení nebo přejetí jiné osoby
- pád břemene z vidlice VZV
Nejvíce pracovních úrazů v souvislosti s manipulací s vysokodvižným vozíkem představují pracovníci, kteří jsou na této pracovní pozici méně jak 5 měsíců. Tito začátečníci způsobí přibližně 24 % všech pracovních úrazů ve spojení s VZV. Je to způsobeno především neznalostí místních podmínek a technických možností manipulačního vozíku, ale částečně také tím, že VZV se stává pro obsluhujícího jakýmsi zábavným prostředkem, což často vede k porušování základních bezpečnostních pravidel.
Nejčastější porušování pravidel bezpečnosti práce
Mezi nejčastější porušování pravidel bezpečnosti práce při manipulaci s VZV patří zejména:
- porušování základních právních předpisů dle zákoníku práce - §§ 101, 102 a 103,
- nedostatečně kvalitní školení obsluhy VZV,
- neoprávněná obsluha konkrétního typu VZV,
- chybějící návody pro obsluhu VZV včetně přídavných zařízení,
- nepřizpůsobení konkrétním místním podmínkám,
- nevyhledávání a nevyhodnocování rizik ze strany zaměstnavatele,
- neodborný provoz a manipulace s VZV - např. ukládání do regálů,
- nezpracování provozně bezpečnostních předpisů ze strany zaměstnavatele - vnitřní organizační směrnice,
- nezpracování bezpečných pracovních postupů.
Tyto pravidla jsou ze strany SÚIP nejčastěji kontrolovány, proto důrazně doporučujeme, abyste je dodržovali. Předejdete tak nejen pracovním úrazům, ale také případné pokutě ze strany kontrolních orgánů.
Povinnosti zaměstnavatele - provozovatele VZV
Každý zaměstnavatel, který provozuje vysokozdvižné vozíky, je povinen zajistit:
- školení zaměstnanců v BOZP včetně rizik, se kterými mohou přijít při výkonu práce do styku (profesní doplněk),
- analýzu rizik a řízení rizik BOZP týkající se provozu VZV a přijmout opatření k minimalizaci rizik,
- seznámit řidiče VZV s jeho bezpečným používáním, včetně všech přídavných zařízení, které bude používat,
- zpracování provozně bezpečnostního předpisu (MPBP),
- zpracování dopravního řádu - podmínky provozu, pravidla pohybu VZV, kvalifikační požadavky na obsluhu VZV, kontroly a revize, místo provozu, rozsah údržby,
- předepsané označení vysokozdvižných vozíků,
- registraci zvláštního vozidla, technickou způsobilost a zákonné pojištění v případě, že používá VZV na veřejných komunikacích,
- odborně, tělesně a duševně způsobilé osoby pro provoz a obsluhu VZV,
- osoby, které budou zodpovědné za provoz a technický stav vysokozdvižného vozíku, a to včetně určení požadavků na jejich kvalifikaci,
- aby všechny VZV byly v dobrém a bezpečném technickém stavu,
- okamžité odstranění jakýchkoliv závad a poruch na vozíku,
- aby opravář či servisní technik byl prokazatelně proškolen a zaučen pro provádění oprav konkrétních typů VZV,
- aby vysokozdvižný vozík obsluhovala pouze osoba, která je starší 18 let, a která byla prokazatelně seznámena s řízením, správnou manipulací a bezpečným ovládáním,
- aby osoba obsluha VZV měla osvědčení odborné způsobilosti (řidičský průkaz pro VZV),
- pravidelné kontroly a revize
- vybavení VZV podle návodu výrobce (průvodní dokumentace),
- vedení provozní dokumentace
Mohlo by vás zajímat: Co dělat, když neexistuje průvodní a provozní dokumentace strojů a technických zařízení?
Pravidla bezpečné práce s vysokozdvižným vozíkem
Přesto, že se vám některá pravidla bezpečné práce s vysokozdvižným vozíkem budou zdát jako samozřejmost, důrazně doporučujeme si jednotlivé body projít a hlavně je dodržovat. Jedině tak můžete předejít riziku pracovního úrazu, nebo ho alespoň zmenšit na minimum.
Před zahájením provozu VZV
Před zahájením provozu vysokozdvižného vozíku postupujte podle následujících pokynů:
- zkontrolujte aktuální stav stroje, včetně všech jeho funkcí - osvětlení, signalizace, brzdy, přídavná zařízení, výstražné systémy, akumulátor, označení, štítky a nálepky,
- prověřte stav pneumatik, funkčnost zdvihacího systému a vidlic, včetně řetězů a čepů,
- zkontrolujte stav paliva a hladinu oleje, v případě pohonu na LPG nezapomeňte zkontrolovat stav a funkce rozvodů a ventilů,
- kontrolu hydrauliky, brzd a motoru provádějte s nastartovaným motorem,
- ostatní běžné bezpečnostní kontroly provádějte při vypnutém motoru a zajištěném vozíku pomocí klínů,
- při kontrolách nikdy nepoužívejte otevřený oheň,
- v případě, že zjistíte jakoukoliv poruchu nebo závadu zařízení, a je to ve vaší pravomoci, jakožto obsluha VZV, závadu ihned odstraňte, v opačném případě nechte opravu udělat odborníka,
- pokud byla odhalena závada na zařízení, je bezpodmínečně nutné ji zaznamenat do provozního deníku či provozní dokumentace stroje,
- pamatujte také na to, že vozík můžete používat až když budou odstraněny všechny jeho závady.
Při provozu VZV
Také při samotném provozu platí celá řada bezpečnostních pravidel, které je důležité pro udržení BOZP dodržovat. Jako řidič vysokozdvižného vozíku:
- dodržujte bezpečnostní předpisy týkající se provozu motorových vozíků,
- při jízdě s nákladem sklopte zdvihací zařízení vzad a spusťte břemeno do nejnižší možné polohy tak, aby jste nákladem či vidlicí nezavadili o vozovku,
- nesmíte zapomenout na setrvační sílu při brždění a na odstředivou sílu při zatáčení do stran,
- pamatujte na to, že musíte při jízdě vpřed vždy velmi opatrně brzdit, aby se vám nesesunul náklad,
- musíte zajistit, aby se pod zdviženým nákladem, ani v bezprostřední blízkosti, nikdo nepohyboval a nezdržoval,
- nesmíte nikdy překročit povolenou stoupavost vozíku, která je stanovena do 35 %,
- musíte při jízdě ve svahu pamatovat na to, že s břemenem se jezdí směrem proti stoupání, a že ve svahu je zakázáno se otáčet,
- nezapomeňte na to, že při sjíždění svahu je nutné zařadit rychlostní stupeň pro pomalou jízdu a lehce zvýšit otáčky motoru, protože při volnoběhu je brždění motorem neúčinné,
- provozujte zařízení pouze v místech, kde nehrozí nebezpečí výbuchu nebo vznícení hořlavých látek,
- nesmíte vjíždět na můstky, které nejsou dobře zajištěny proti sklouznutí,
- musíte před najetím na úložnou plochu jiného vozidla zajistit, aby byl přepravovaný vozík zajištěn klíny proti rozjetí,
- musíte zajistit, aby nájezdové můstky, úložné plochy vozidel, podlahy a výtahy měly dostatečnou únosnost,
- nesmíte bez souhlasu výrobce jakýmkoliv způsobem, který by měl vliv na bezpečnost, vozík předělávat a upravovat,
- musíte zajistit nosné vidlice a přídavná zařízení tak, aby se neposouvaly,
- musíte dohlédnout na to, aby montáž a demontáž přídavného zařízení a nosných vidlic prováděla pouze osoba odborně způsobilá a proškolená,
- musíte před opuštěním VZV vypnout motor, vyklopit vidlice a spustit zdvihací zařízení dolů, vyjmout klíč ze zapalování, zabezpečit dveře kabiny proti vniknutí neoprávněné osoby, zajistit vozík pomocí parkovací brzdy a ve svahu také klíny,
- pamatujte na to, že pokud sundaváte pneumatiky z dělených ráfků, vypusťte z duší nejdříve vzduch,
- nikdy nezdvihejte náklad výš než do transportní polohy,
- nesmíte dopustit, aby došlo k předklápění zdvihacího zařízení s břemenem ve zdvižené poloze,
- musíte zajistit, aby v případě, že je břemeno nad stohem, bylo zdvihací zařízení postaveno kolmo,
- nedopusťte, aby vozík byl používán k přepravě volně uložených nádob se stlačenými plyny,
- nikdy neotvírejte nádržku chladiče motoru v případě, že je přehřátý,
- jakoukoliv dopravní nehodu, závadu na vozíku nebo při pracovním úrazu či poškození nákladu tuto událost okamžitě ohlašte svému nadřízenému,
- jste povinen při použití podstavitelného zvedáku dbát na to, aby osa zvedáku byla vždy ve svislé poloze a zvedaný vozík se opíral uprostřed nosné patky,
- nesmíte nikdy dovolit, aby se kdokoliv pohyboval pod zdviženým vozíkem a to ani v případě jakékoliv montáže,
- nesmíte za žádných okolností v nákladovém prostoru zdvihat osoby, pouze v případě, že je vozík vybaven manipulační plošinou pro tyto účely,
- pamatujte na to, že řadící páku redukční převodovky nesmíte nechat v neutrální poloze, protože v takovém případě není funkční brzda,
- berte ohled na to, že v uzavřených prostorech je zakázáno používat VZV bez katalyzátoru,
- máte povinnost při odstavení vozíku odpojit baterii pomocí odpojovače (to však nikdy nedělejte při zapnutém motoru, jinak může dojít k znehodnocení baterie),
- můžete manipulovat s nebezpečnými látkami, jako jsou například výbušniny, žíraviny apod., pouze se souhlasem odborně způsobilé osoby v prevenci rizik (OZO),
- musíte při práci v noci nebo v prostředí se sníženou viditelností používat předepsané osvětlení,
- nezapomeňte, že pokud používáte vozík s kabinou a ochranným rámem, musí být vybaven také bezpečnostními pásy, které chrání pracovníky před přimáčknutím v případě převrácení stroje.