Co znamená odborná způsobilost pro provádění úkolů v hodnocení a prevenci rizik v oblasti BOZP a co zvláštní odborná způsobilost? Kdo může být odborně způsobilá osoba, jaké jsou podmínky odborné způsobilosti v BOZP a jaké povinnosti má zaměstnavatel vůči odborně způsobilé osobě? Přečtěte si ucelené informace.
Povinností každého zaměstnavatele je zajistit provádění úkolů v hodnocení a prevenci rizik potenciálně možného ohrožení zdraví nebo života zaměstnanců. To musí provádět s ohledem na:
Mohlo by vás zajímat: Co je prevence rizik
Odborná způsobilost v hodnocení a prevenci rizik opravňuje fyzickou osobu k výkonu povolání OZO (odborně způsobilé osoby). Taková kvalifikace se může týkat například oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP), požární ochrany (PO) a BOZP na stavbě (koordinátor BOZP na staveništi). Může to být v podstatě jakákoliv činnost týkající se bezpečnosti práce.
Mohlo by vás zajímat: Analýza a řízení rizik BOZP. Identifikace, hodnocení a management ve firmách a jiných organizacích
Odbornou způsobilost může provádět pouze osoba, která splňuje zákonem předepsané požadavky uvedené v odstavci “Podmínky odborné způsobilosti”. Odborně způsobilou osobou může být i sám zaměstnavatel, ale pouze v případě, že je k tomu způsobilý a splňuje-li tyto podmínky:
Zaměstnavatel však může tuto úlohu svěřit svému zaměstnanci, který ale musí, stejně jako ostatní, splňovat předepsané požadavky a podmínky. OZO nemusí být nutně zaměstnanec. Zaměstnavatel si může externě najmout jednu nebo více odborně způsobilých osob, což doporučujeme zejména ve složitých a rizikových provozech.
Zaměstnává-li zaměstnavatel více než 500 zaměstnanců, je povinen zajistit úkoly v prevenci rizik vždy jednou nebo více odborně způsobilými osobami. Z toho plyne, že při takovém počtu zaměstnanců už tuto činnost vykonávat sám nemůže.
Předpoklady a podmínky, které musí splňovat fyzická osoba pro získání odborné způsobilosti v BOZP, se dočtete v níže uvedených článcích:
Tip: Aktuální katalog OZO, Platná osvědčení OZO
Zaměstnavatel je povinen dát odborně způsobilé osobě v prevenci rizik (OZO):
Jedná se zejména o podklady týkající se zaměstnanců v pracovní poměru na dobu určitou, mladistvých zaměstnanců, těhotných a kojících zaměstnankyní a zaměstnankyní matek dítěte do konce devátého měsíce po porodu a zaměstnanců agentury práce.
Zaměstnavatel je také povinen poskytnout OZO dokumentaci a informace:
Mimo to je zaměstnavatel povinen:
Mohlo by vás zajímat: Metody a způsoby hodnocení rizik na pracovišti
Zvláštní odborná způsobilost představuje zákonné podmínky a požadavky na obsluhu, montáž, údržbu, kontroly nebo opravy technických zařízení, které vykazují zvýšenou míru ohrožení života nebo zdraví zaměstnanců. Taková technická zařízení mohou obsluhovat pouze osoby se zvláštní odbornou způsobilostí, jak je uvedeno v § 11 zákona č. 309/2006 Sb. o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Uchazeč o zvláštní odbornou způsobilost musí:
Vyberte ze seznamu:
● Jsem zaměstnavatel
● Jsem živnostník (mám-li zaměstnance)
● Jsem majitel objektu
● Jsem developer/investor